Friday 19 December 2014

Macamana Ketosis Boleh Terjadi?

Assalammualaikum & Salam Sejahtera Geng!

Bagi yang dah mulakan Diet Atkins, awak adalah pengamal Diet Atkins.. haaahahahahaha tu semua orang tahu.. kikiki

Ok, Ok.. kali ni Chue nak terangkan lagi mengenai Ketosis. Ramai lagi yang konfius blur blur gitu sebab selain mengawal menu, kena juga tahu macamana Ketosis boleh terjadi? Perkara penting dalam Diet Atkins.

Selama ini badan kita bakar Karbohidrat daripada makanan yang kita makan setiap hari [Nasi, Gula, Roti, Kuih-Muih, Bijirin, Buah-Buahan dan lain-lain lagi].

Karbohidrat pun kita makan, lemak pun kita makan [Ayam Goreng, Daging Panggang dan macam-macam lagi].

TETAPI yang dibakar adalah Karbohidrat sahaja. Apa cerita dengan lemak yang kita dah makan tu? hmmm.. jadik tu la. Membentuk wilayah lemak dalam anggota badan kita. Langsung tak terbakar pun. Makin bertambah dari hari ke sehari adalah. Tu yang bambam memasing *termasuk yang taip entri ni* Oh! Tidak.

Paling parah kalau tahap metabolisma seseorang tu rendah. Dahlah lemak tak dibakar, metabolisma pula rendah. Makan pula memacam. Bertimpa-timpa kan?!!

Jadi, sekarang kita kena berubah. Tukar cara pemakanan demi untuk kurus, sihat, cantik dan paling utama senang untuk beribadah. Jangan bagi badan kita makan Karbohidrat selagi kita belum capai target / berat ideal.

Bila badan dah tak dapat bahan bakar [Karbohidrat] dia akan cari alternatif lain untuk dibakar. Maka dengan itu, lemaklah akan menjadi mangsa seterusnya.

Ayuh! Pecahkan wilayah lemak itu. Jyeahhh!!


Sumber : KDAM

No comments:

Post a Comment