Saturday 27 December 2014

Boleh Tak Kita Nak Periksa Ketosis?

Assalammualaikum & Salam Sejahtera Geng!

Merujuk pada tajuk entri kali ini Boleh Tak Kita Nak Periksa Ketosis? ia merupakan persoalan juga kan? iya kan?

Pengamal Diet Atkins yang berjaya mencapai tahap ketosis tentu sudah merasai dan mengalami sendiri tanda-tanda yang macam Chue kongsikan dalam entri Macamana Nak Tahu Kita Dah Capai Ketosis? Badan Dah Lain Macam Jer Ni betul tak? Kalau betul, angguk. ha, gitu!

Sebenarnya, dengan merasai sahaja belum cukup puas hati selagi kita tidak melihat sendiri bukti kejadian itu. *kejadian eh?* Kita boleh jer nak periksa dan melihat sendiri tahap ketosis kita tu menggunakan Ketone Strip. 


Ketone Strips / Strips For Urinalysis Test

Ketone Strip ini boleh dibeli di farmasi atau boleh juga dibeli secara online melalui agen yang berkenaan Nadiyah Abdul atau Farihah Zulkifle / ES & EF. Private Message diorang, nanti adalah lah tu respon. Harga lebih kurang RM27+ macam tu lah. Ada 100strips di dalam 1 botol. So, boleh periksa tahap ketosis masing-masing setiap pagi. Sampai puas hati.



Cara Penggunaan : 

Lakukan ujian ke atas air kencing/urine awak sebaik-baiknya di awal pagi sebelum makan/minum apa-apa sarapan. Letakkan air kencing/urine awak dalam bekas yang sesuai dan celupkan ketone strip ke dalam air kencing/urine selama 1 hingga 2 saat. Jangan terlalu lama atau terlalu sekejap. 

Pastikan bahagian strip *yang petak tu* tercelup sepenuhnya ke dalam air kencing/urine.

Bandingkan keputusan ujian awak tu dengan 6 warna yang terdapat pada botol ketone strip itu dan keputusan selepas 1 minit tidak boleh diguna pakai lagi.

Cara Penjagaan :

Simpan ketone strips tu baik-baik. Jangan terdedah kepada persekitaran yang panas atau lembab. Buka penutup dengan pantas semasa hendak mengambil strip di dalamnya dan tutup dengan pantas. Jangan sesekali menyentuh ujung strip *yang petak tu*. Kalau nak pegang juga, buang terus selepas itu kerana ia sudah tidak boleh digunakan lagi. Ketone strips ini adalah sangat sensitif dan apabila awak dah buka penutupnya untuk pertama kali penggunaan, ia hanya dapat bertahan dalam tempoh sebulan atau jika tidak dijaga dengan baik ia akan mudah rosak sebelum tempoh tamat yang sepatutnya.

Setelah persoalan Boleh Tak Kita Nak Periksa Ketosis sudah terjawab, ini pula adalah jawapan untuk persoalan seterusnya yang belum disoal. hihihihi.



Jadual Keputusan Ketone Strips Khas Untuk Pengamal Diet Atkins Sahaja

  • Peach Cair/Negative                 :  Menunjukkan awak belum di peringkat ketosis iaitu awak masih mengambil terlalu banyak karbohidtar dalam menu harian *mesti 20gm  karbohidrat jika masih dalam fasa induction/induksi

  • Pink Cair/Trace 5                      :  Awak dalam keadaan ketosis iaitu pembakaran lemak kepada tenaga sedang berlaku.

  • Merah Muda/Small 15              :  Awak dalam keadaan ketosis iaitu pembakaran lemak kepada tenaga sedang berlaku.

  • Ungu Muda/Moderate 40         :  Awak dalam keadaan ketosis iaitu pembakaran lemak kepada tenaga sedang berlaku.

  • Maroon/Ungu/Large 80 & 160 :  Awak dalam keadaan ketosis yang agak tinggi. Sila pastikan awak mengambil air masak 3 liter sehari. Jika air sudah mencukupi tetapi keputusan ketosis masih begini, awak tak perlu risau. Teruskan sahaja sampai mencapai berat ideal.


Nota : Ketone Strips ni ada macam-macam rupa di pasaran sana. Yang Chue bagi ini adalah salah satu daripadanya sahaja.

Awak juga boleh membeli secara online dan pelajari banyak lagi mengenai Diet Atkins yang mana semuanya terkandung dalam buku Teknik Kurus Dengan Atkins ia dijamin berbaloi!

No comments:

Post a Comment